Питання освіти завжди хвилювали мешканців міста Лубни та району, а тим більше нині, коли в освітній галузі тривають реформи. Наш кореспондент дистанційно поспілкувався з депутатом міської ради, начальником управління освіти Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області та задав йому кілька запитань.
- Міська рада прийняла рішення про прийом у власність громади майнових комплексів освітніх закладів району. Як іде процес передачі і яким чином це позначиться на роботі ДНЗ та ЗЗСО?
-Управлінням освіти спільно з управлінням комунального майна і земельних відносин міської ради здійснюються необхідні процедурні заходи, пов'язані з прийняттям у комунальну власність Лубенської територіальної громади цілісних майнових комплексів закладів освіти, засновниками яких були до цього Лубенська районна рада та Засульська сільська рада. Наразі також триває процедура державної перереєстрації закладів, оновлення установчих документів, відкриття рахунків, виготовлення нових печаток, електронних цифрових підписів тощо. Робимо все можливе, щоб процес передачі якомога менш відчутно позначився на навчальному процесі. Зокрема, із понеділка 25 січня, після завершення локдауну, всі заклади загальної середньої і позашкільної освіти громади відновлюють свою роботу у звичному форматі (з дотриманням вимог адаптивного карантину). Заклади дошкільної освіти повноцінно працювали і в умовах локдауну.
- Важливим питанням, озвученим і під час мітингу проти підвищення цін на газ 20 січня, є питання подальшої долі Ісківської школи? Судовим засіданням дано відстрочку на місяць для виконання необхідних приписів ДСНС. Для цього потрібні кошти. Чи є розуміння з боку міської ради необхідності фінансування проєкту з встановлення протипожежної сигналізації і збереження школи та коли і як збираються вирішувати проблему?
- На жаль, невирішених проблемних питань у закладах освіти колишнього Лубенського району залишилося немало. Одне з найбільш резонансних - загроза призупинення функціонування Ісківської ЗШ через судовий позов УДСНС, що пов'язаний з необхідністю виконання протипожежних заходів (встановлення сигналізації та системи оповіщення). Вартість таких робіт становить близько 400 тис.грн. До того ж, проєктно-кошторисна документація ще має пройти комплексну державну експертизу. Лубенська міський голова та міська рада, як новий засновник цього закладу, зацікавлені у якнайшвидшому розв'язанні проблеми. На черговій сесії планується виділення коштів для реалізації проєкту. До Харківського апеляційного адміністративного спрямовано відповідний гарантійний лист. Шкода, що цю проблему не було своєчасно врегульовано попереднім засновником закладу освіти.
- Міською владою виготовлено проєкт на спорудження нового дитсадка на Василенковому полі. Як рухається робота в цьому напрямку?
- Розвиток мережі закладів дошкільної освіти міста є одним з пріоритетних завдань громади. Над цим ми цілеспрямовано працюємо ще з 2012 року, коли з ініціативи міського голови та за його безпосереднього керівництва було відбудовано ДНЗ "Смородинка". Це суттєво зменшило напругу, пов'язану з чергами на місця в ДНЗ. Для повного вирішення проблеми було спроєктовано будівництво нового закладу в мікрорайоні Василенкове поле. Реалізація таких масштабних проєктів потребує залучення інвестицій, тому ми щороку беремо участь у конкурсах, що проводить Державний фонд регіонального розвитку. Завдяки цьому було реконструйовано ДНЗ "Смородинка", ЗШ №2, тривають роботи у ЗШ №3. Сподіваюся, що й проєкт нового дитсадка, який донедавна мав високе рейтингове місце серед інших проєктів від Полтавської області, отримає державне фінансування і наше місто матиме ще один сучасний заклад освіти.
- Наприкінці минулого року у ЗМІ пройшла інформація про завершення робіт з теплоізоляції дитсадка "Берізка" у рамках програми "Велике будівництво". Але не зрозуміло зданий він в експлуатацію чи ні?
- Проєктно-кошторисну документацію на реконструкцію з термомодернізацією ДНЗ 9 "Берізка" та ЗШ 3 було виготовлено ще 2016 року. За рік до того в ДНЗ 9 було замінено майже всі вікна та систему опалення. А в ЗШ 3 було також проведено ряд капітальних ремонтів. Коли попередній Уряд О.Гончарука анонсував загальнодержавну програму "100 шкіл, 100 садочків", ми оперативно відкоригували ПКД і подали їх на розгляд ОДА. Згодом об'єкт реконструкції ДНЗ 9 увійшов до програми Президента України "Велике будівництво". Його реалізація була завершена на початку грудня. Розрахунок з підрядною організацією відбувся в останні дні попереднього року, коли надійшов відповідний транш із державного бюджету. Отримання акту готовності об'єкта очікується найближчим часом. -Повязане з попереднім питанням питання реконструкції ЗШ №3, що теж фінансується у рамках програми "Велике будівництво". Що вже зроблено, що залишилося виконати, як ідуть роботи на нинішньому етапі та коли буде їх завершено?
- Реконструкція ЗШ 3 відбувається на умовах співфінансування ДФРР та місцевого бюджету. Завершення реалізації проєкту (за умови своєчасного надходження коштів) заплановано у другому кварталі поточного року.
- Підніміть завісу над планами ремонтів, капітальних ремонтів, реконструкції навчальних закладів як міста, так і району у 2021 році? Що планується зробити?
- Наразі освітня мережа нашої громади складається із 49 закладів. У кожному з них є ряд нагальних проблемних питань, пов'язаних зі станом мереж, покрівель тощо. У міських закладах ми намагалися системно працювати над їх вирішенням. Заклади сільських населених пунктів також потребують такого підходу. Усе залежить від можливостей бюджету. Поки що маємо забезпечити оптимальне функціонування освітньої галузі, кошторис якої на 2021 рік становить майже 300 млн. грн. Це видатки на оплату праці, енергоносії, харчування і поточне утримання закладів. Потреби ж галузі значно більші.
- Важливою датою у долі майбутніх шкіл має стати дата 1 вересня 2024 року. Поділіться, що має змінитися, згідно державних законів у вимогах до навчальних закладів І-ІІІ ступеня акредитації, що це може потягути за собою у питанні поальшого існування шкіл?
- 1 вересня 2024 року набувають чинності кілька норм Закону України "Про повну загальну середню освіту". До цієї дати обласні ради та міста з населенням понад 50 тис. повинні сформувати мережу ліцеїв (де будуть лише 10-12 класи). Таких закладів нашій громаді може бути один або два. Решта шкіл надаватимуть початкову і базову середню освіту. Готуватися до імплементації норм закону ми повинні. Однак у цьому році набір до десятих класів відбуватиметься за звичною процедурою, з дотриманням нормативу наповнюваності класів, незалежно від найменування закладу освіти.
- Яким чином забезпечується харчування учнів у школах та вихованців у дитсадках? Чи дотримуються норми харчування? Яка роль міського бюджету у забезпечення харчуванням пільгових категорій дітей?
- Харчування учнів 1-4 класів та пільговиків (гарячі сніданки) здійснюється за кошти місцевого бюджету. У закладах дошкільної освіти організовується 3-4 разове харчування дітей за кошти батьків та місцевого бюджету. Вартість харчування залежить від типу груп, тривалості перебування і затверджується рішенням виконавчого комітету. Усього на харчування школярів і вихованців дитсадків на 2021 рік передбачено з місцевого бюджету 6,5 млн.грн.
- З якими проблемами стикаються педагогічні працівники у звязку з переходом на дистанційну форму навчання через запроваджений карантин? Чи достатня матеріально-технічна база наших шкіл?
- Заклади загальної середньої освіти громади виконали серйозну підготовчу роботу з організації навчання в умовах локдауну. Зокрема, у кожній школі було визначено форми організації освітнього процесу, обрано та схвалено конкретні електронні освітні платформи, онлайн сервіси та інструменти. Педагогічні працівники обирали форми, методи і засоби дистанційного навчання, визначалися, у синхронному чи асинхронному режимі проводити конкретне навчальне заняття. Не менше 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти, мало організовуватися в синхронному режимі — під час якого вчитель та учні безпосередньо комунікують між собою в електронному освітньому середовищі (онлайн уроки). А 70% навчального часу здійснюється взаємодія в асинхронному режимі, із застосовуванням інтерактивних освітніх платформ, електронної пошти, форумів, соціальних мереж тощо. Звісно, що якість такої форми освітнього процесу залежить від матеріально-технічного забезпечення, рівня технологічних навичок конкретного вчителя. Головна наше завдання - забезпечення регулярної взаємодії учителя та учнів. Водночас і батьки, як учасники освітнього процесу, повинні сприяти виконанню дитиною навчальних програм, досягненню відповідних результатів навчання, дбати про фізичне та психічне здоров’я дітей, формувати у них навички здорового способу життя, а також сприяти дотриманню учнями академічної доброчесності.
- І насамкінець як реформується управління освіти у звязку з укрупненням району? Які зміни відбуваються? Чи є кадровий голод як серед управлінців, так і серед викладачів?
- Звісно, що для належної організації функціонування мережі закладів освіти, яка після об'єднання зросла більше ніж удвічі, необхідні фахівці з оперативного керівництва, сервісного супроводу. Наразі припиняють свою діяльність відділи освіти райдержадміністрації і Засульськох сільради. Однак в умовах обмеженого фінансування ми не можемо дозволити собі суттєво розширити штат міського Управління освіти. Додаткових посад було введено небагато і більшу частину з них було розподілено між закладами освіти.
Інтерв’ю дистанційно вів Олександр МІЩЕНКО